emocí a kultury položil Darwin, podle něhož jsou emoce a jejich projevy
biologicky vrozené a univerzální. V 60. letech minulého století výzkum
emocí a kultury (Ekman a kol., cit. podle Smith, Bond, Kagitcibasi, 2006)
potvrdil univerzálnost šesti základních emocí, kterými jsou vztek, radost,
smutek, znechucení, překvapení a strach. Účastníci výzkumu měli popsat,
jaké emoce vyjadřují obličeje Američanů na fotografiích. Většina emocí
byla správně interpretována jak Američany, tak obyvateli Nové Guiney, kte–
ří neměli téměř žádnou předchozí zkušenost s moderními společnostmi
(Ekman a kol., cit. podle Smith, Bond, Kagitcibasi, 2006). Většina emocí
je tedy kulturně univerzální. Rozdíly jsou však v intenzitě jejich projevo–
vání a v kontextu, ve kterém se projevují. Stejně tak lidé emoce modifikují
podle kulturních pravidel. Výraz emocí se zároveň přizpůsobuje lokálním
kulturním pravidlům a sociálním okolnostem. 
Rozzuřený italský řidič troubí, divoce předjíždí a přitom vás stihne po–
častovat nepříliš lichotivými výrazy. Vztek ventiluje zcela otevřeně, spon–
tánně a bez jakýchkoliv zábran. Ve Skandinávii se s podobným chováním až
na malé výjimky nesetkáte. Záleží samozřejmě jednak na temperamentu da–
ného a jednak také na obecně akceptovaných pravidlech chování. Může se
stát, že se řidič ze Skandinávie bude v Itálii chovat při řízení vozu ještě tem–
peramentněji a odhodí své zábrany. Přizpůsobí se v daný moment jiným
kulturním pravidlům.
Podle vyjadřování emocí lze kultury rozdělit na afektivní a neutrální
(Trompenaars, 1993). V afektivních kulturách mají jedinci tendenci přiro–
zeně vyjadřovat svoje emoce, zatímco v neutrálních kulturách je spíše skrý–
vají a jejich projev v určitých situacích považují za nevhodný (např. na pra–
covišti je projev některých emocí pokládán dokonce za určitý náznak
neprofesionálnosti). V afektivních kulturách jsou verbální a neverbální re–
akce bezprostřednější a fyzické kontakty uvolněnější. 
Dítě vyjadřuje spontánně své emoce již raném věku. Camras (cit. podle
Matsumoto a kol., 2003) sledoval spontánní projev emocí u jednáctiměsíč–
ních dětí z Číny, Japonska, Evropy a Severní Ameriky. Čínské děti byly
méně expresivní než děti z ostatních kultur. 
Na základě zrcadlení a učení nápodobou děti odrážejí projevy emocí
osoby, ke které mají vazbu. Číňané vyjadřují obecně méně emocí než lidé
z jiných kultur. V situacích, ve kterých by Evropan vyjádřil zděšení či
vztek, se jejich výraz tváře nemusí vůbec změnit. Zajímavé je sledovat pro–
jevy emocí u vrcholových sportovců. Přestože podá např. japonský sporto–
96
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>